16 oktober, 2012

Det er sådan vi er skabt..

Mit hoved er overstimuleret. Udfordrende undervisning, oplevelser og spændende mennesker. Jeg har svært ved at formulere, hvad her foregår, hvad jeg lær, og hvad der fylder mine tanker. Dette er et forsøg.
I forrige uge havde vi om kommunikation og YWAM’s værdier ved Joseph Avakian, som arbejder med design, marketing og kommunikation (rettelse Sofie, 7 sprog!?). Sidste uge underviste vores baseleder, Werner Pfau, i de forskellig personlighedstyper, og hvad de bidrager med til et lederteam og i denne uge har vi Jill Bills, som taler om at lede og lære fra sig i en DTS sammenhæng. Meget tankevækkende sager.

En hviledag..
De fleste kan hurtigt blive enige om, at dette er en god ide. Det er altid lettere at skabe sig et overblik, når man kommer på afstand af tingene - tager et skridt tilbage, slapper af og overvejer sin tilværelse. Men har vi nogensinde tid til det i vores moderne samfund, hvor vi har søndagsåbent, døgnåbent og helst skal have noget planlagt hverdag? Har du nogensinde undret dig over, hvor travle vi moderne mennesker er blevet, hvor gode vi er til at fylde vores hverdag op med halsbrækkende mange ting? Er det en form for virkelighedsflugt og hvad sker der, når vi ikke tager tid til refleksion og restitution? 
Mit forsøg på at komme lidt på afstand. I lørdags vandrede en tysker og jeg op på dette bjerg for at se solnedgangen. Udsigten er den by jeg bor i.

Forstil dig 30 dage i stilhed, alene med dine egne tanker og Gud. Befriende eller skræmmende? Skræmmer tanken om al den stilhed dig, at lytte til dine tanker eller tanken om at Gud måske findes i stilheden? Ville du efter kun 3 dage bukke under for fristelsen og desperat tænde for radioen, invitere hele din omgangskreds og endevende din huskeliste??!.. Hvad vi gør, når vi er alene og “ingen” kan se os, kan sige mere, om hvad der gemmer sig inderst inde end vore aller nærmeste. At være alene i stilhed er sundt, men desværre en mangel i vores samfund, for stilheden KAN konfrontere os med virkeligheden af Gud og sandheden om os selv. Da Gud skabte verden på 6 dage og hvilede den syvende, tror jeg ikke, det var, fordi GUD havde brug for en hviledag, men fordi han ville sætte et eksempel. Gud rådgiver os i Biblen om, hvordan vi bedst kan leve vores liv for Ham, uden at brænde ud og gå nedenom og hjem i al denne forvirring og hast, som verden byder. Gud, vores skaber, ved, hvad der er godt for os..

Min pointe er: Hvis du ikke tager en fridag om ugen eller finder tid til stilhed og refleksion, kristen eller ej, vil din krop på et tidspunkt gøre det for dig. Det er, sådan vi er skabt.

Det er et område, som jeg selv føler mig udfordret i for tiden. Vores ledere har med vilje givet os et snævert program for at udfordre vores evne til at jonglere mange ting og disponere vores tid på en sådan måde, så vi finder tid til stilhed og fritid uden, at man føler sin samvittighed hænge over en som en sort skyg. Nettop, fordi vi lærer mange ting og har travlt med alt muligt, er denne daglig stilhed og refleksion med Gud så vigtig for mig, for den skaber ro i en ellers travl verden, men den er svær at finde.. 

Min udfordring mig selv og dig. Prøv en halv times stilhed om dagen. Skriv dine tanker ned 
LOVE...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar